Sunday 2 June 2013

TIADA LAFAZ SEINDAH ALHAMDULILLAH

ASSALAMUALAIKUMU WARAHMATULLAHI WABARAKATUH :)
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..


Allah memiliki segala yang ada di langit dan di bumi termasuklah diri kita. Kita adalah milik Allah sepenuhnya dan begitu juga segala apa yang kita miliki pada hari ini.
Oleh itu,  adalah menjadi satu tanggungjawab kepada kita untuk bersyukur kepada Allah atas segala nikmat yang kita perolehi. Sudah tentu nikmat yang kita perolehi terlalu banyak sehingga kita sendiri tidak mampu menghitungnya. 


Cukuplah sekiranya kita bayangkan bagaimana jika matahari terus menerus memancarkan cahayanya sepanjang hari tidak kira siang mahupun malam? Sudah pasti ketika itu tiada kehidupan yang dapat bertahan hidup di atas muka bumi ini termasuklah manusia.

Allah berfirman dalam surah Qasas ayat 72 yang bermaksud:


"Katakanlah lagi: "Bagaimanakah fikiran kamu jika Allah menjadikan siang kepada kamu selama-  lamanya hingga ke hari kiamat. 


Allah berfirman dalam surah Az-Zariat ayat 20-23 yang bermaksud: "Di bumi terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang yang yakin. Dan di dalam diri kamu, apakah kamu tidak melihatnya. Dan di langit rezeki kamu dan apa yang dijanjikan kepada kamu".

(Ini semua adalah nikmat yang berkaitan dengan hidup dan 
mati kita.)

Bagaimana pula nikmat yang Allah kurniakan untuk memberi kesenangan kepada kita seperti anggota badan yang sempurna, kenderaan yang baik dan rumah yang selesa?. Tidakkah kita patut bersyukur dengan segala nikmat yang telah dikurniakan itu? 

Sekiranya kita bersyukur sudah pasti Allah akan menambahkan nikmat-Nya sebagaimana firman-Nya dalam surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud: "Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhan kamu memberitahu kepada kamu, sekiranya kita bersyukur Aku akan menambahkan (nikmat-Ku) kepada kamu tetapi sekiranya kamu mengingkari (nikmat-Ku) maka sesungguhnya azab-Ku sungguh pedih".


ALLAHUAKBAR !!!

Lagi 1 kita kena ingat,apabila kita bersyukur kepada Allah, Allah akan tambah nikmat kepada kita, dan jika kita tidak bersyukur, Allah akan tarik segala nikmat yang telah diberikan..

wal'iyazubillah.,

p/s dari kyrah => semoga kita menjadi hamba ALLAH yang bersyukur ^__^


"AAMIIN YA RABBAL 'ALAMIN"

No comments:

Post a Comment